>

Tatra 12, rok 1930


    Velkou premiéru po renovaci měla na Žižkovském korzu 2005 Tatra 12 pana Milana Bojtara.

Je to po všech stránkách mimořádný vůz. Pan Bojtar ho koupil díky kontaktu z inzerátu v předvečer jedné chotu-
sické burzy už před mnoha a mnoha lety. Zjistil, že vůz v dezolátním stavu, který mu nabízeli, byl zvláštní
sportovní úpravou Tatry 12 provedenou v roce 1930 jen u tří exemplářů. Dva byly vyvezeny do Polska a jeden
podvozek byl dodán pražskému závodu Tatra na Smíchově a byla na něm postavena speciální dvousedadlová
sportovní karoserie! Jde o vůz s číslem motoru č. 22839 a jeho objednatelem byl pan Nespěšný z Frýdku Místku.
Speciální úpravou motoru byla pravděpodobně „ostřejší“ vačka, delší páky zdvihátek, zesílení hliníkového odlitku
ventilových vahadel a pravděpodobně větší ventily s hlubším vysouváním pro lepší plnění a výplach válců.

    Zda toto všechno skutečně bylo na voze provedeno se však vlastně neví jistě. Pan Bojtar vůz koupil sice v
dezolátním stavu, ale motor byl v chodu a majitel ho dosud nerenovoval. Čili neměl ho rozebraný, aby se
přesvědčil, jak to vevnitř chodí.

    Na bloku motoru, v místě tubusu ventilových zdvihátek jsou vyražena ještě čísla: DI-X-1954 2108 a 2109.
Původ a smysl čísel je neznámý. Motor běží na vyšší než u dvouválců obvyklé otáčky. Zapalování zajišťuje
magneto Bosch typu BE 2f No.: 175743. Vývod vysokonapěťových kabelů je za magnetem – blíže k motoru a
zdířky jsou orientovány směrem dolů.

    Mimořádná je i karoserie vozu – dvousedadlová sportovní, s posunem sedačky spolujezdce o cca 20 cm
dozadu, aby se osádka netísnila v úzké sportovní karoserii *ramena na ramena*. Mimořádně elegantní je plochá
prdelka s navazujícími širokými zadními blatníky. Zadní část vozu je svým moderním designem v kontrastu s již
ve 30. roce zastaralou linií žehličky vepředu.

Pan Bojtár má k renovaci vozu podrobnou fotodokumentaci, včetně výpisu z Obchodních knih kopřivnické továrny.