>

Simson DUO 4/1

Simson_DUO

JAWA 500 rok 1952

JAWA 500 - OHC, typ ŠNEK

java_500

Tatra 12, rok 1930


    Velkou premiéru po renovaci měla na Žižkovském korzu 2005 Tatra 12 pana Milana Bojtara.

Je to po všech stránkách mimořádný vůz. Pan Bojtar ho koupil díky kontaktu z inzerátu v předvečer jedné chotu-
sické burzy už před mnoha a mnoha lety. Zjistil, že vůz v dezolátním stavu, který mu nabízeli, byl zvláštní
sportovní úpravou Tatry 12 provedenou v roce 1930 jen u tří exemplářů. Dva byly vyvezeny do Polska a jeden
podvozek byl dodán pražskému závodu Tatra na Smíchově a byla na něm postavena speciální dvousedadlová
sportovní karoserie! Jde o vůz s číslem motoru č. 22839 a jeho objednatelem byl pan Nespěšný z Frýdku Místku.
Speciální úpravou motoru byla pravděpodobně „ostřejší“ vačka, delší páky zdvihátek, zesílení hliníkového odlitku
ventilových vahadel a pravděpodobně větší ventily s hlubším vysouváním pro lepší plnění a výplach válců.

    Zda toto všechno skutečně bylo na voze provedeno se však vlastně neví jistě. Pan Bojtar vůz koupil sice v
dezolátním stavu, ale motor byl v chodu a majitel ho dosud nerenovoval. Čili neměl ho rozebraný, aby se
přesvědčil, jak to vevnitř chodí.

    Na bloku motoru, v místě tubusu ventilových zdvihátek jsou vyražena ještě čísla: DI-X-1954 2108 a 2109.
Původ a smysl čísel je neznámý. Motor běží na vyšší než u dvouválců obvyklé otáčky. Zapalování zajišťuje
magneto Bosch typu BE 2f No.: 175743. Vývod vysokonapěťových kabelů je za magnetem – blíže k motoru a
zdířky jsou orientovány směrem dolů.

    Mimořádná je i karoserie vozu – dvousedadlová sportovní, s posunem sedačky spolujezdce o cca 20 cm
dozadu, aby se osádka netísnila v úzké sportovní karoserii *ramena na ramena*. Mimořádně elegantní je plochá
prdelka s navazujícími širokými zadními blatníky. Zadní část vozu je svým moderním designem v kontrastu s již
ve 30. roce zastaralou linií žehličky vepředu.

Pan Bojtár má k renovaci vozu podrobnou fotodokumentaci, včetně výpisu z Obchodních knih kopřivnické továrny.

Škoda 430 Coupé sport

skoda_430_b   Jde o jeden ze třinácti dvoudvéřových dvousedadlových kupé vyrobených pro pražskou
mezinárodnívýstavu v roce 1931. Poté sloužil jako předváděcí automobil. Typem 430 zahájila škodovka
v roce 1929 novou generaci osobních vozů s jednoduchým konstrukčním stylem a unifikovanými čtyř a
šestiválcovým motory. První číslice uvádí počet válců, následující dvojčíslí pak výkon v koních.

    Škoda 430 Coupé sport  má motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový čtyřválec s rozvodem SV,
objem 1655 cm
³, vrtání 62 mm a zdvih 102 mm, komprese 5,5, výkon 22 kW (30 koní) při 2600 ot/min.
Třístupňová převodovka, rozvor 2800 mm, hmotnost 1150 kg a maximální rychlost 85 km/h.

vůz před renovací

4

ŠKODA Popular typ 418

_KODA_Popular__typ__418_

    Vozidlo vlastním -17let. Koupil jsem jej před těžkou renovací. Kompletní renovace trvala skoro 2roky, auto
jsem se snažil dát do původního stavu včetně laku. Automobil má původní T.P. s platnou SPZ. Je po
technické kontrole.
    Podle prodejní a technické knihy ve Škodovce-bylo toto auto vyrobeno 1934 jako 14kus,obsah motoru-903,
4-válec, typován pro 3 osoby.

(V současné době je populár veden jako výstavní exponát v muzeu veteránů ve Františkových-Lázních,
které provozuji
.)

Něco zajímavého k tomuto modelu-roadster
.

V roce 1935 v pátek 23 srpna byl uskutečněn výstup na Sněžku s odjezdem z Pece, panem Procházkou
s dvěma kamarády – nutno podotknouti, že tady v té době nevedla žádná cesta česko-polského přátelství,
ale cesta německého a českého nepřátelství-v tomto čase se Československo dělilo o Sněžku s
německým Východním Pruskem-výstup byl zahájen směrem Bauteplan, Richtrovku, Výrovku, Kamenitou plán,
Luční boudu, Obří boudu. Tam ale jejich cesta končila i když měli vrchol Sněžky na dosah a to proto, že prý
podle německých četníků neměli doklady v pořádku. Nezbylo nic jiného než se vrátit do Pece a jet výhradně
po Československé straně, ale nezbylo nic jiného než se vydat zpět směrem na Leischnerku, ale tam vedla
jenom stezka, přesto se rozhodli jet.Hodně jim pomohlo , že populár neměl diferenciál-takže záběr dvou kol
jim pomohl při dojezdu na Leischnerku. Tam vzbudili obrovský rozruch. Všichni se shodli na tom, že je to
první auto které se dostalo tímto směrem na vrchol Sněžky.

Toto jsem čerpal z knihy Škodovkou na Sněžku i kolem světa.